Grekland, Parga (Ammoudia) och Lefkas

Ammoudia

240608  Då var vi framme i Ammoudia och klockan har hunnit bli en bra bit över 23.00. Som tur var så stannade bussen i Ammoudia först innan alla som skulle till Parga skulle släppas av. Vi möttes på hotellet, Spiros hotel, av Spiro själv och hans fru och barn som hjälpte oss upp med väskorna till rummet. Ett fint rum med en grymt stor balkong och utsikt över havet. Men nu är vi i Grekland och vad gör man när man är här. Jo vi gled ner till baren som fortfarande var öppen och tog oss ett par kalla Mythos och ett par små Ouzo. Dom satt som en smäck och det var sedan inga problem att somna.

240609  Ny dag med strålande sol och vi gick ner till frukosten och packade sedan badväskan och släntrade sedan de ca 100 meterna ner till hotellets solstolar precis vid vattenkanten.  Det blev härlig dag med sol och många bad. Efter lunch bestämde vi oss för att utforska byn på denna lilla ort. Det tog oss ungefär en kvart att gå in till "centrum" där det fanns gott om restauranger och butiker. Liten vätskepaus och sedan tillbaka mot hotellet och våra medhavda shoppingvaror. Dvs vatten, öl läsk och naturligtvis en flaska Ouzo att ha på rummet. Middagen denna kväll bestämde vi oss för att inta i hotellets restaurang. Mycket gott serverades och det var tur att det endast var en trappa upp till rummet för vi blev verkligen proppmätta.

240610  Lite molnigt på himlen idag så vi gick ner och åt frukost och tillbaka upp på rummet för lite frukost vila och koll på vädret. Det klarnade upp och vi tog våra väskor och våra böcker och vandrade åter ner till stranden för ännu en dag med sol och bad. Framåt kvällen bestämde vi oss för att gå in mot byn och äta denna kvälls middag. Gott.... som alltid i Grekland och vi vände åter mot hotellet för att kolla lite på kvällens friidrott, mätta och belåtna.

240611 Ännu en dag med vackert väder och vi kör med säkra kort och glider ner till stranden för ytterligare en dag med sol o bad.

240612  Väldigt tunga och många moln på himlen men vi går ändå till stranden idag också. Dock blev det en kort stund eftersom vi kände av regndroppar och det var bara att vända åter till hotellet och den sköna balkongen. Idag var temperaturen hög och det var skönt vila lite på rummet i luftkonditioneringen. Tyvärr har vi gjort en planeringsmiss på denna resan. Vi trodde att Ammoudia, där vi bor, låg mycket närmare staden Parga. Ack vad vi bedrog oss..... Det var över 2,5 mil in till Parga och någon lokalbuss fanns inte. Skulle vi ta taxi tur och retur skulle detta landa på motsvarande ca 600 SEK. Besök i Parga får bli en annan gång. Och det går absolut inte någon nöd på oss här i Ammoudia heller.

240613  Hmmmm... hur många Ouzo hällde vi i oss igår egentligen. Vaknade med ett lite för trångt huvud men det är smällar man får ta. En tung grå himmel ute och det  får bli en lugn förmiddag för min del då magen inte är så att säja "att lita på" idag. Håkan tog badväskan och gick ner till stranden medan jag fick snällt stanna på hotellet en timma och djupdyka i en bok. Strax efter lunchtid gjorde jag Håkan sällskap men inga bad idag. Och bara vatten att dricka! Nu håller vi tummarna för att morgondagen, vår sista dag här, ska bjuda på en fin sol o baddag på den vackra stranden.

240614  Äntligen kom solen fram igen men.....det blåser otroligt mycket idag. Vi gick ändå ner till stranden och blev lite lätt sandblästrade i några timmar. Kvällens middag intog vi i hotellets restaurang eftersom vi visste att maten var kanonbra. Mätta och belåtna återvände vi till rummet för att börja packa. Imorgon 11.30 blir vi hämtade med taxi för att åka till byn Nidri på Lefkas. Så var första veckan över och vi var jättenöjda med både hotellet, maten och den lilla orten Ammoudia.

Nidri på ön Lefkas

Senaste kommentaren

08.09 | 19:02

Det låter som en härlig och spännande semester på Kreta! 😊

02.02 | 15:50

Vad snygga ni är 🤣

Hej Håkan & Berit! Kul att träffas på Rarotonga! Och gissa om jag blev glad för den kalla ölen som väntade på mig när vi kom till hotellet på Aitutaki! Stort tack för det! Hälsn Hasse & Anna

22.12 | 22:02

Tack Käth. God Jul o Gott Nytt år til dig o Jukka också. Vi har det helt fantastiskt. Vi ses nästa år 🎅🌴😎🎅

240615 Frukost, nerpackning av de sista prylarna på hotellrummet och sedan väntar vi in taxin. Punktligt dyker den upp utanför hotellet och vi tillbringar 1,5 timma i en rymlig Van. Hotellet i Nidri ligger vid huvudgatan men vi har fått ett rum en bit in i gränden mellan två hotell. Inte så stort som vi haft första veckan men mysigt och familjärt. Skoter hyrd och vi måste ju ta en provtur så vi packar en lätt badväska och åker iväg till den närmaste stranden en bit söderut från byn. Desimi beach som bjöd på klart fint vatten och det var skönt med ett dopp såhär frampå eftermiddagen. En kall öl på balkongen och sedan ut för att utforska denna by och äta en god middag.

240616  Idag ska vi testa vår nya reskamrat den midnattsblå skotern. Vi satsar på att ta oss till Porto Katsiki som ligger på den sydvästra delen av Lefkas ca 4,2 mil från Nidri. Vägarna är ok men otroligt slingrig och går över höga bergstoppar och djupa dalar. Ca 2 timmar, inkl. bensträckare och vätskepausar, tog det oss att komma fram. Mycket folk, det är ju söndag, så det var massor av bilar på parkeringen ovanför stranden. Vi lyckades få en plats för skotern och påbörjade sedan promenaden ner till stranden. ca 90 trappsteg...... Ok nu var vi nere vid den vita klapperstens stranden och fick oss ett härligt men kallt bad. Havet var betydligt kallare på den västra sidan, lite oväntat. Molnen hopade sig nu på himlen och vi bestämde oss för att åka tillbaka mot Nidri igen. Nu skulle vi alltså gå de ca 90 trappstegen upp igen.... detta blev för mig dagens "nära döden" upplevelse. F-n va jobbigt !! Nej hit åker vi inte igen. Det blev även på återresan några bensträckar-pauser och stopp vid en liten taverna för en härlig lunch med vidsträckt utsikt. Väl tillbaka vid hotellet var det skönt med ett dopp i havet precis nedanför hotellet och sen ytterligare ett pooldopp. En härlig stund på balkongen efter duschen på hotellrummet fick sätta punkt för denna eftermiddag.

I kväll blir det åter en tur in mot centrum för att leta upp en ny Taverna att äta på och en lite koll på vilka båtutfärder som denna ö kan bjuda på.