Koh Samui

230127  I slutet på januari 2023 tar vi en långsemester till Thailand igen. Ca 3,5 veckor med fyra stopp. Först Koh Samui, Koh Phangan, åter till Koh Samui och sedan de fyra sista dagarna i Bangkok, är vår plan. Vi kommer att blogga på denna sida under resan.

230128 Då var vi äntligen framme. Resan med 4 stopp kändes oändlig och inte blev det mycket sömn heller i de trånga obekväma sätena på Ethan airline's flygplan. Lätt vimmelkantiga av trötthet anlände vi i allafall till vårt hotel i Boput på Koh Samui's norr del. Upp med väskor på rummet och en snabb dusch sen ut i den mörka kvällen för lite mat och shopping. Mycket mer orkade vi inte denna kväll och sängen hägrade för en lång natts sömn.

230129  Det blev många långa timmar mellan lakanen och det behövdes. Mot frukostmatsalen och en sväng ner mot havet som endast låg ett stenkast från frukostmatsalen, precis bakom hotellets 4 olika pooler. Dock blåste det rejält denna morgon och var röd flagg så havet får nog vänta idag. Vädret kunde dessutom varit bättre. Tjocka regntunga moln täckte himlen och väderprogonsen veckan framåt såg inte heller ut att bjuda på så många soltimmar!!! Men såhär hade vi inte tänkt oss denna Thailandsemester. Nåja, vädret kan vi inte styra så det blir att göra det bästa av situationen på annat sätt. det var i allafall varmt, ca 27-29 gr så det kan vi ändå inte klaga på. Nu har vi hyrt en blå liten skoter och ska se oss omkring och hoppas att vädret blir bättre fram mot dagen. Vi började med att sikta in oss på Big Buddha Tempel. En stor, förgylld Buddhastaty från 1972 vid det färggranna tempelkomplexet Phra Yai. skönt att sträcka och röra på benen en stund runt tempelområdet. Upp på skotern igen och vidare till vad vi trodde skulle vara nästa Buddha staty men icke. Någonstans valde vi fel väg och hamnade så småningom vid Chaweng beach där vi ska tillbringa sista veckan här på ön och det var en storr bullrande by där i stort sett allting fanns. Vi valde att stanna till vid en lite strandremsa men icket något bad då det även här blåste rejält och gick höga vågor. Nu närmade det sig lunchtid och vi stannade till i en annan liten by och gled in på en lokal restaurang för en bit mat. Maten var sisådär men vi blev mätta iallafall och styrde sedan mot hotellet igen. Nu visade sig solen en aning och det var skönt med ett svalkande pooldopp och en kall Singha på den minimala balkongen på totalt ca 2 kvm. Ingen plats för vild dans här inte. Vi bestämde oss för att åka in till Fishemans Village och kika runt på marknaden där och kanske ta oss en bit mat. Inköp av liten väska för mobiltelefon och en Mango Mojjito samt myggspray blev den digra shoppingen. Detta är verkligen ett turiststråk och vi valde att istället vända mot hotellet för en betydligt lugnare miljö för vår middag. Grymt gott, som vanligt.

230130  Tunga grå regnmoln täckte även denna morgonen himlen. Suck, inte var det detta väder vi hoppats på när vi bestämde oss för Koh Samui i slutet på januari.  Jaha då får det bli mer Buddha.

Vi styrde mot Wat Plai Laem, en buddhistisk tempelanläggning på Samuis nordöstra kust, som har en slående vit, 18-armad bild av Guanyin, barmhärtighetens och medkänslans gudinna. Nära det stora Buddha-templet, ett levande och aktivt tempel. Det är dit anhängare kommer dagligen för att hylla Guanyin och Buddha, som också avbildas i ett antal statyer och väggmålningar runt templet. Konstteknikerna som användes vid skapandet är flera hundra år gamla och baserade på uråldriga övertygelser. Templet är omgivet av en sjö som kryllar av fisk, vilket ger en känsla av lugn. Besökare som gör en donation till templet får en påse med mat för att mata fisken. En annan mycket iögonfallande staty är den av den feta, skrattande kinesiska Buddha.I kinesisk kultur representerar en fet Buddha rikedom och välstånd.Denna mycket imponerande staty är 30 meter hög och målad i uttrycksfulla färger som rött, vitt och guld. Efter denna kulturella rundvandring for vi vidare och stannade till på en liten restaurang vid vägen för dagens lunch. En stund vid poolen fick avsluta denna eftermiddag men det blåste rejält så något dopp blev det inte. Kvällens goda middag intog vi på ännu en av gatans många små inhemska restauranger. Nu håller vi tummarna för bättre väder imorgon.

230131  Solen skiner !!!  Vi äter frukost ganska tidigt denna morgon och njuter av sol och värme och kostaterar att det inte blåser alls idag. Upp för att hämta ryggsäckarna på rummet och börjar promenera läns strandkanten nedanför hotellet. Det märks verkligen att det blåst rejält ett tag. Stranden är full av bråte som samlas in av hotellets personal i stora svarta sopsäckar. Vilket evighetsjobb! Efter några minuters promenad inser vi att det fortfarande är väldigt skräpigt i vattnet och det kommer att ta lång tid innan allt är borta. Vi vände tillbaka och hämtade våra ryggsäckar och satte kurs mot en lite undansymd strand på nord/östra toppen av ön. Väl där så hade solen gått i moln men vi fick oss iallafall ett par härliga havsbad i det ca 28 gr vattnet. Vi slog oss ner på varsin solstol ändå och stannade några timmar och avslutade förmiddagen med en lätt lunch på strandbaren innan återfärd till hotellet. Vi stannade till på en lokal resebyrå och köpte biljetter till färjan som ska ta oss till Koh Phangan på lördag. Nu var himlen gråsvart och något poolhäng blir det inte denna eftermiddag.

230201  Nu börjar det bli tjatigt men vi vaknar till en svag sol bakom molnen, Håkan har drabbats av en rejäl förkylning med hosta och rinnade näsa, annars är allt bra! De senaste dagarnas blåst har tyvärr skräpat ner många av de norra stränderna längs med stränderna. Vi sökte oss därför mot Choeng Mon stränderna och stannade till lite innan den lilla stranden vi var på igår. Nu var det livligt värre med massor av öppna restauranger, solstolar, barer och annan strandaktivitet. Solen behagade dessut lysa varm och skön och vi slog oss ner på varsin solstol. ÄNTLIGEN!! Som i väntat på detta väder! Det blev några sköna timmar med massor av sol och bad och dessutom en go oljemassage i skuggan under palmerna för Håkan. Vi återvände till hotellet efter en lätt salladslunch på vägen tillbaka och svalkade sedan av oss i poolen. Vilken härlig dag det blev trots den molniga morgonen. Vi tog skotern in till Fishermans Willage även denna kväll för att stosa runt och ev ta en drink eller två. På en av restaurangerna var det enhetspris på ett flertal rätter och dessutom Happy Hour på alla drinkar. Vi åt god Tahimat och sköljde ner maten med var sin drink..... ja men det är ju semester! Som avslutning stannadevi till vid en matvagn som gjorde bananpannkakor och även dessa slank ner utan större problem.

230202  Sista dagen med skotern, det var definitivt inte sol från klarblå himmel men det såg ändå ut som den skulle ta sig igenom molnen så småningom. Efter frukost packade vi ryggsäckarna och for iväg till stranden vi besökte igår. Håkan släppte av mig och vände åter mot gatan för ett besök hos en Barbershop. Det mesta i hårväg växer ju som ogräs i sol och värme och det var dags för en rakning av haka. Många bad blev det men solen lyste inte riktigt igenom molnen på hela dagen, tyvärr. Även denna dag gottade Håkan sig med en massage medan jag lyssnade på musik på solstolen. Åter mot hotellet samt tanka upp skotern och köpa lite mer vatten. Det hettade faktiskt rejält i skinnet trots att vi smörjt in oss ordentligt och att solen inte helt visats sig idag. Inget pooldopp denna eftermiddag alltså utan lång skön dusch på hotellrummet istället innan middagen.

230203  Vaknar vid 04.00 av att TV slås på! Det måste ha varit åskan som skulle härja rejält här i natt. Håkan sover så det var inte han som blivit sugen på en thailänds film mitt i natten :-)  När jag gläntar på balkongdörren för att kolla vad det är som låter så fullkommligt vräker regnet ner ute. Hoppas det lugnat ner sig till morgonen, paraply och regnkappa ingår inte i vår packning inför denna resa. Vid 07.30 när vi vaknar igen så har regnet upphört men det är kollosalt fuktigt och varmt ute. Och grå, grå och grå himmel. Ingen tur någonstans idag för skotern ska lämnas tillbaka på förmiddagen och vädret inbjuder inte till en slappisstund vid poolen heller. Det får bli bakåtlutat på hotellrummet med dator och bok i skrivande stund iallafall. Ikväll ska vi slänga ner alla våra tillhörigheter i väskorna för att i morgon ta färjan till Koh Phangan.

230204  Frukost och nermeddet sista i resväskan. Transporten till färjelägret skulle hämta oss 10.30 och när klockan började närma sig 11.00 började vi bli lite lätt oroliga eftersom tixin ännu inte kommit. Hmmm..... det börjar inte så bra det här. Ca. kvart över 11 kommer bilen äntligen och det bör av till färjan som ska ta oss till Koh Phangan. Först incheckning och sedan mot kön till båten och överfarten tog sedan Ca 45 min.

Koh Phangan

Några regnstänk föll från ovan när vi vandrade från färjan mot Taxibilarna (öppna Tuktuk under tak med sittplats för 6-8 pers). Nu regnade det ganska rejält och våra väskor fick inte plats inuti bilen utan placerades på taken. Ingen bra lösning skulle det visa sig! Vi hann inte mer än svänga ut från färjelägret när helvetet bröt lös, dvs det fullkommligt vräkte ner regn och vi som satt ytterst på detta "flak" blev totalt gnomsura. Då ska vi inte tala om hur väskorna på taket mådde.  Efter ca 20 minuter på detta flak var vi framme vid Loyfa Resort and Spa. Det fullkommligt rann från allt vi hade med och på oss och vi ville bara in på rummet för att kunna få en del av vår packning nåkolunda torrt. Men se överraskningarna denna dag var inte slut där. Tydligen var hotellet dubbelbokat på något sätt så vi får ett rum tills imorgon och får sedan byta rum. F-n va trött man bli ibland. Som den väluppfostrade svensk man är så kommer man sig, i det läget, inte för att säga att detta inte är ok utan sväljer omaket och går mot rummet. Vi slapp iallafall att släpa dit de genomsura väskorna, det fick nån i personalen göra. Någon dricks blev det inte.

230205  Vi vaknar till en strålande  sol från klarbå himmel. Jaha är det så det ser ut. Ner till frukostmatsalen vid havskanten och sedan upp till rummet igen för att återigen packa väskorna. Vi ska ju få nytt rum en trappa upp idag och personalen får hjälpa oss upp med våra väskor och påsar med allehanda drycker och snacks under dagen. Jodå vi får taxin till färjelägret betald av hotellet som kompensation för strulet med rummet. Alltid något. Vi packar våra ryggsäckar och styr mot Mae Had beach på nordvästra ön. Visst hade de mulnat på lite men inte heläckande över himlen. Det blev en kanonfin dag med massor av bad och sol och vi kände oss nöjda med denna dag då vi återvände till hotellet och vårt "nya" hotellrum en trappa upp. Vi gjorde ett kort stopp för lunch och ett besök på en  resebyrå och köpte färjebiljetter tillbaka till Koh Samui på fredag också. Gött då var det fixat. Eftersom räcket utanför rummet inte var speciellt anpassat för allt vi ville hänga fick min make"Macgyver Håkan" fixa till ett extra klädstreck med hjälp av en medhavd tvättlina, ett styck bagagerem och en bit järnrör. Så, då ser det ut som en liten bit zigenarläger utanför vårt hotellrum men mycket användbart. :-)  Ikväll är det "Fullmoon party" på Haad Rin Nok stranden. Vi tänker inte åka dit.